Artificial Intelligence: tijd om in de hype te geloven
Artificial Intelligence: tijd om in de hype te geloven
Maar weinig innovaties voegen uiteindelijk zoveel waarde toe dat ze echt op lange termijn zorgen voor een andere manier van werken of zelfs leven. De mobiele telefoon bijvoorbeeld, al dachten we daar zelf destijds heel anders over. Ik verwacht dat Artificial Intelligence (AI) wél een innovatie gaat zijn met ontzettend veel impact.
IBM’s Watson
Het bekendste voorbeeld van AI is misschien wel IBM’s Watson, toen hij in 2011 Jeopardy won leken de praktische toepassingen op het dagelijkse leven wellicht nog beperkt. Inmiddels wordt de technologie steeds meer toegepast. Bijvoorbeeld in cognitief geactiveerde interactief whiteboards waarin Watson’s intelligentie en stemtechnologieën ervoor zorgt dat mensen effectiever vergaderen. Hij reageert op je commando’s, maakt notities én kan vertalen naar andere talen. Zo kunnen collega’s en klanten van over de hele wereld via videovergaderen elkaar recht in de ogen kijken, terwijl er automatisch notities gemaakt worden én taalbarrières worden opgelost. En dat allemaal dankzij een whiteboard waarin AI is verwerkt.
Geautomatiseerde klantinteractie
Ook in het marketing vakgebied kan AI de manier waarop we met klanten communiceren drastisch veranderen. Klantgerichtheid en personalisatie worden steeds belangrijker. Organisaties hebben vaak een enorme hoeveelheid data die is verzameld, of kan worden, vanuit klantinteracties. Die data biedt de potentie om heel persoonlijk te communiceren met klanten.
Data biedt potentie om heel persoonlijk te communiceren.
Geautomatiseerde klantinteractie klinkt onpersoonlijk en niet zo klantvriendelijk. Dit is precies waarin Artificial Intelligence een waardevolle bijdrage kan leveren. Het kan data analyseren en leren in welke onderwerpen bepaalde klanten geïnteresseerd zijn en welke communicatie voorkeuren ze hebben. Zo kunnen organisaties hun content personaliseren en de juiste boodschap, op de juiste tijd en via het juiste medium over brengen. Bijvoorbeeld door te weten wanneer een klant zijn of haar e-mail leest, via welk device dat gebeurt en op welk type onderwerpen vaak geklikt wordt. Maar ook door te weten via welke social media kanalen potentiële klanten jouw website bezoeken. Een zelf lerend algoritme blijft dit optimaliseren en kan ook nieuwe klanten op een intelligente manier bereiken.
Analyses en zelflerend vermogen
Zo draagt Artificial Intelligence bij aan betere communicatie met klanten en stakeholders. En dit wordt meer en meer belangrijk. Dat blijkt ook uit het onderzoek Communication Crackdown. Klanten nemen steeds sneller afstand van bedrijven die onpersoonlijk en niet effectief communiceren, 57% van de respondenten gaf aan dit te doen. Een percentage dat goed is om in je achterhoofd te houden bij het plannen van de volgende marketing campagne.
57% neemt afstand van bedrijven die onpersoonlijk communiceren.
In een wereld met groeiende to-do lijsten en waarin het steeds lastiger is om prioriteiten te stellen, zijn de analyses en het zelflerende vermogen van AI heel erg welkom voor ons marketeers. Om slimmer en efficiënter te vergaderen én om betere marketingcampagnes te creëren. Een hype om snel te omarmen dus!